Monday, April 18, 2011

Mode ::BENGANG!!!::




Hari ni aku nak cerita tentang KEMARAHAN dan KEBENGANGAN aku pada satu sekolah yang agak elit ++ (the very BIG PLUS) KETUA WARDENnya!


Alkesahnya cenggini, adik aku, si E ni bersekolah di SBP..Tak silap aku la, kalo SBP ni, masa zaman-zaman aku sekolah dolu, budak-budaknye bole balek ghumah mase cuti sem je kan? Lain la kalo half-half; budak asrama leh balek tiap hujung bulan..TApi pelik betoi SBP yang satu ni..dok anto la bebudak ni balik sebulan sekali..Yang peliknya, macam bulan Mac lepas, kan mid-March tu sem break, hujung Februari tu pon depa dok sughuh budak-budak ni balek..Ape punye sengal la cekgu depa tu..
Nak dipanjangkan citer, ari Jumaat lepas (15 April) pihak SBP ni leh halau bebudak ni lek ghumah..Dengan alasan (ni yang wat aku pelik & bengang) hari Selasa (19 April) Birthday My Beloved Sultan..Ape lagi, umpama ayam yang baru kena lepas reban, melompat-lompat adik aku (toin! toin!) balek ke ghumah dengan gumbiranya..Yang kami (kat ghumah) ni pon sonokla si E balek..And aku pon bajet dapatla lame sket si minah ni dok ghumah (sebab ingatkan sekolah bagi coti ari Senin)..Ghope-ghopenya si pihak BIJAKPANDAI SBP ni, bagi bebudak ni balek sampai AHAD saje! Apekejadahnya ni? Bile aku kaji selidik dari E, kemungkinan beso bebudak ni dibagi balek coz ada satu kes BUDAK CABUT dari sekolah and tak balek-balek. Maybe cekgu-cekgi ni taknak ade yang cabut lagi.
Oleh sebab E dah ada kat ghumah, kami pon jatuh kesian dekat dia (nak soh balek ari Ahad). Sebab wiken sebelum tu dia memang dah nangis-nangis nak balek (dahla bapak sedara meninggal, demam plaks tu). Aku pon dengan berbesar ati menawarkan diri untuk menelepon KETUA WARDEN untuk bagitau yang E tak bole balek ke asrama (sebab masa orientasi, dengan senyum mesranya si KW ni bagitau, apa-apa hal bole bincang dengan dia, jangan risau @ takut).Aku pon dengan selambanya dan bajet cool telepon la KW tu..
Tau apa yang jadi kat aku? Si KW ni dengan angkuhnya bercakap dengan suara yang marah-marah (eventhough masa jawab salam) dan KURANG AJOR bila aku bagitau E tak bole balek. Siap dengan hampehnya menyuruh aku menghanto si E balek ke asrama pada pagi-pagi buta keesokannya. Hape, ko ingat aku takde khoje ke? Lepas dia tanya nama penuh E, aku pon bagitau la..dan dengan angkuhnya dia berkata (kononnya macam betoi je) " NI MESTI BUDAK FORM 3 NI"..(Bila si KW ni cakap camtu, baru aku perasan, surely ramai budak yang tak balek pada hari ahad tu-yela, parents pon tak hingin nak anto kalo semata-mata nak sekolah sehari, pastu cuti plaks-wat penat je) Aku yang mula menyedari aku jadi mangsa kemarahan disebabkan orang lain, terus sound balek si KW angkuh ni :"nope, my sis is in form 1. and i don't care, i'll only send her back on tuesday, whether u like it or not!". Terus terdiam KW tu! Dan hari ni adik maseh berada kat ghumah..Esok baru balek ke asrama..


~mesti korang kate aku emosi sangat dengan si KW tu kan? aku sebenornye memang dah lame sakit ati dengan KW + W kat SBP tu...Memula pasai coti yang aku tulis kat atas. Janganla sesuka ati nak halau bebudak ni balek..Kalo dah tetapkan sebulan sekali, no matter what happens, bior jugak depa balek sebulan sekali. Lantak la cuti apa pon, kalo setakat nak bagi balik Jumaat-Ahad, baik bior bebudak tu dok kat asrama. Depa pon tak penat nak balek- bole study, mak bapak pon tak penat nak anto..Bile bagi balek time-time cenggini, mustila ramai yang nak memonteng..Sedangkan orang yang bekerja pon ramai yang malas nak p keja, ni kan plak bebudak setahun jagung..
~Lagi satu yang aku xpueh ati dengan KW+W tu..depa ni macam malas buat keja..ade sekali tu adik aku demam sampai nak dekat seminggu..Bile p ngadu kat W, die bagi panadol sebijik pastu suh makan (memangla panadol kena makan, takkan nak jual kot)..Masa zaman aku sekolah dolu, bila ade student demam je, W-W aku; Papa Jun, Cekgu Jijah, Cekgu Rado, Cekgu Azmi, Ustaz Ramli memang ambek berat la..Siap angkut kami naek keta depa, bawak p spital (masa tu coaster takde lagi)..Berbeza sungguh dengan W-W SBP ternama ni..kalo hampa rasa takmo wat keja W, tak payah jadi W. Letak jawatan! Abes cerita!
~Aku tau la soghe aku kalo dalam tepon memang macam budak bawah umor..Tambah lak bila aku tengah tahan batuk..TAPI tak payahla nak tengking-tengking aku. Aku taw la ko dah berDG-DG. Berbanding aku yang hanya PT ni..Tapi aku pon graduate U jugak (eh, tah2 ko ni made-in-maktab je)..Kalo nak dijadikan cerita aku ni 'somebody', tak pasal-pasal DG jadi Di Gunung-ganang..Merosakkan profesion perguruan sungguh!

~Okeh..okeh..dah kurang dah asap kat telinga aku nih..Bek aku p mandi and solat..Lega dah..Dah lepaskan marah..Hwahwahwahwahwa...!!!

5 comments:

  1. ape sengal beno KW nye? bkn le dulu xde pn prob cmtu..klu sakit bleh je xyah g kelas..bleh je blk umh kot..haishh!!

    ReplyDelete
  2. tu la sebabnye..yg aku plg xpueh ati, watpe la bg alasan:cuti Birthday Sultan dr mula kalo xnak bagi student balek ari selasa. bodoh biol btoi pihak SBP tu!!!

    ReplyDelete
  3. haha! nnt klu die wat biol lg skali ko BAKO je SBP tu..haha! wei ko comment le kt wall post..xde sape nk kome kot..haha! :)

    ReplyDelete
  4. kalo ikotkan ati mmg nak bako..nseb bek skola bagus..okes..nt aku selongkar blog ko ek..

    ReplyDelete